ایر واشر خانگی

 

دستگاه ایر واشر خانگی دستگاهى است که به وسیله آن می توان عمل سرمایش همراه با رطوبت زنى را در ظرفیتى بالا به نحو احسن انجام داد. البته در بسیارى از موارد این دستگاه به عنوان جزئى از دستگاه عمل رطوبت زنى را انجام می دهد اما بر حسب نیاز این دستگاه به تنهایى نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که آب شهرى توسط یک پمپ به سیستم لوله کشى و توزیع آب این دستگاه منتقل می شده و سپس توسط نازلهاى تعبیه شده در این سیستم آب با فشار بالا و به صورت پودر بر روى تشتک انتهایى دستگاه پاشیده می شود. این عمل به افزایش انتقال حرارت بین آب و هوا کمک کرده و باعث می شود به کمک فن سانتریفوژى که در جلوى این سیستم قرار دارد هواى خنک و مرطوب ایجاد شود .درصورتی که این دستگاه به طور مستقل استفاده شود می توان از فیلترهاى مناسب در مقابل ورودى هوا به این دستگاه استفاده نمود. ظرفیت هوادهى این دستگاه متناسب با دستگاه هوا ساز بوده و از ظرفیت هوادهى  2500cfm تا  40000cfm می باشد.

دستگاه ایرواشر غبار وذرات و سایر آلودگی ها را از هوایی که به آن وارد می شود زدوده و هوای تمیز را خارج می نماید . هوا توسط فن دستگاه به داخل مکیده شده و با عبور از دیفیوزر به قسمت آبفشان می رسد که در آنجا ذرات معلق و آلودگی ها توسط بارانی از پودر آب شسته شده و هوای تمیز به سمت محل مورد نظر تهویه می شود .آبی که برای شستشوی هوا به کار می رود باید قبل از گردش مجدد در دستگاه ایر واشر خانگی ، تمیز شود. برای این کار آب از یک صافی عبور کرده و اجرام و ذرات از آن گرفته می شود. در هوای خیلی سرد که امکان یخ زدن آب پاششی وجود دارد برای جلوگیری از این امر یک کویل گرمکن آب استفاده می شود.دستگاه ایرواشر علاوه بر زدودن گرد و غبار و آلودگی ها از هوا ۳ کار مهم دیگر نیز انجام می دهد :

 1) رطوبت زنی
۲) رطوبت گیری
۳) خنک کردن هوا به روش تبخیری

از این رو در هوای گرم و خشک به عنوان یک دستگاه خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد .

نگهداری دستگاه ایر واشر خانگی (Air Washer)

نگهداری دستگاه ایرواشر شامل موارد زیر می باشد :

1)نظافت و تمیزکاری:

لازم است قسمت ها و اجزای زیر در فواصل زمانی معین مرتبا از اجرام و آلودگی ها پاک شوند .
1-1)  در صورتی که دستگاه دمپر داشته باشد، تیغه های دمپر و میله های رابط آنها باید زنگ زدایی شوند.
۲-۱) کل قسمتهای آب فشان شامل لوله های اصلی و لوله های قائم و نازل ها : هر گونه گرفتگی نازل ها می تواند روی فشار و مقدار و کیفیت بارش آب تاثیر منفی بگذارد .
۳-۱) تست زیرین دستگاه و شناور فلو سوئیچ
۴-۱) تیغه های قطره گیر
۵-۱)فيلتر : اگر فيلتر از نوع خود پاک شو نیست باید هر هفته تمیز شود .
۶-۱) واشر لاستیکی و کلیه درز بند ها
۷-۱) سینی تجمع لجن

2)بادزن :

زوایای تیغه ها و فواصل آنها باید مرتبا بازرسی و و در صورت لزوم تنظیم شود . در فواصل زمانی معین باید موتور بادزن طبق دستورالعمل کارخانه سازنده پیاده شده و مورد بازرسی قرار گیرد .

3)روانکاری :

لازم است یاتاقانهای فن هر ۴ ماه بازرسی و با گریس مقاوم در برابر آب گریس کاری شود.
یاتاقانهای محور اصلی صافی خودکار باید بازرسی شود . اگر یاتاقانها به صورت دائمی کار می کنند باید هرسال یک بار و چنانچه خارج از آب کار می کنند باید هر ۳ ماه یک بار روانکاری شوند .

کلمات کلیدی :

هواساز

هواساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس

دیدگاهتان را بنویسید