هواساز دستگاهی است که وظیفه کنترل گردش هوا را در سیستم های تهویه مطبوع بعهده دارد.

یک دستگاه هواساز از اجزای زیر تشکیل شده است که در ادامه با وظیفه هر کدام از آنها آشنا می شوید.

1-فیلتر ها :همانطور که می دانید هوا همواره شامل گرد و غبار است و چنانچه فیلترها وجود نداشته باشند گرد و غبار و آلودگی هوا توسط سیستم هواساز به جریان در می آیند و این امر به هیچ وجه خوشایند نیست.

از همین رو فیلترهای هواساز برای انتشار جریان هوای تصفیه شده بکار گرفته می شوند تا هوایی پاک و بدون گرد و غبار در محیط انتشار یابد.محل نصب فیلتر ها در ابتدای خروجی جریان هوا می باشد تا بتوان هوای خروجی را در بدو فن شدن آن تصفیه کرد.بر اساس ظرفیت خروجی دستگاه هواساز خانگی و صنعتی و …ممکن است تعداد و اندازه فیلترها تغییر کند و عموما فیلترها در راستای همدیگر و در امتداد طوری طراحی می شوند که هوای خروجی بتواند پس از گذر از فیلتر اول وارد فیلتر بعدی شود و به خوبی تصفیه گردد.

زیرا نوع فیلتر ها با هم متفاوت است و فیلترها ابتدایی برای تصفیه ذرات و غبار های درشت و فیلترها انتهایی برای تصفیه ذرات ریز غبار تعبیه می شوند که هر کدام وظیفه مخصوص خود را دارند.

عمده فیلترهای استفاده در انواع هواساز ، فیلترهای پنلی و فیلترهای کیسه ای هستند که نوع پنلی دارای قیمت پایین تر و همچنین تعویض راحت تر می باشد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چه زمان می توان متوجه شد که یک فیلتر نیاز به تعویض دارد ؟از اولین مواردی که می توان توسط آن متوجه زمان تعویض فیلتر ها شد افت میزان جریان هوا در دستگاه هواساز آپارتمانی یا صنعتی می باشد.برای سرد کردن آب در یک دستگاه هواساز از چیلر استفاده می شود.

کثیف شدن فیلترها می تواند باعث فشار به سیستم تهویه هواساز شدن و همچنین باعث شود تا هوای آلوده وارد سیستم گردش هوا و کانال ها شود.

2-کویل سرمایی و گرمایی :یک دستگاه هواساز ، برای تولید هوا با دمای مناسب و بسته به فصول مختلف سال نیاز است تا بتواند هم هوای گرم و هم هوای سرد را تولید کند.برای همین امر در داخل هواساز ها کویل های سرمایی و گرمایی تعبیه می شوند تا با عبور هوا از میان آنها بتوان دمای مورد نیاز را تامین کرد.برای تولید هوای گرم در کویل های گرمایی از دیگ های آب داغ استفاده می شود و برای تولید سرما از تماس هوا با آب خنک (مانند آنچه در کولر های آبی اتفاق می افتد) استفاده می شود.کویل های سرمایی دارای صفحات یا پلیت هایی هستند که از جنس مس و یا آلومینیوم بوده و می توانند حرارت را بهتر انتقال دهند.

 

3-تجهیزات کنترلی :دستگاه هواساز دارای تجهیزات کنترلی مخصوص جهت کنترل عملکرد دستگاه می باشند.انواع سنسورهای گرما و سرما ، کنترل کننده میزان دور موتور و قطع کن های زمان خاموش و روشن شدن موتور ، کنترل کننده سرعت جریان هوای در گردش و بسیاری از سنسور ها ، کنترل کننده میزان رطوبت دستگاه و تجهیزاتی که نحوه عملکرد هواساز را کنترل می کنند.
4-رطوبت زن :

کنترل رطوبت هوا جهت ارائه هوای مناسب در سیستم تهویه امری ضروری است و رطوبت زن ها وظیفه کنترل و بالانس رطوبت هوا را دارند.

5-فضای اختلاط :هوای خروجی از انواع هواساز باید تعدیل شده باشد و هوای خارج نتواند بیش از حد به داخل هواساز راه یابد.همچنین میزان هوای برگشتی باید کنترل شود و محفظه اختلاط برای هیمن موضوع طراحی شده است.

6-فن ها و لرزه گیرها:همانطور که مشخص است فن ها عضو مشترک برج خنک کننده و هواساز هستند و وظیفه تولید جریان هوا را دارند.اما همین فن ها هنگام کار با دور بالا لرزه هایی در بدنه هواساز ایجاد می کنند که باید در بین آنها لرزه گیرهایی نصب شود تا صدای آنها کم شود . از طریق کانال انتقال نیابد.

کلمات کلیدی :

هواساز

هواساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس

دیدگاهتان را بنویسید