صنایع نیروگاه های حرارتی تولید برق و همچنین صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی معمولا برای خنک کاری در فرآیند های خود ، برج خنک کن از نوع خشک هلر استفاده می کنند . ابعاد و اندازه برج خشک هلر در مقایسه با سایر برج خنک کننده ها بسیار گسترده است . جنس بدنه برج خنک کن از نوع خشک هلر معمولا بتنی است که دارای دوام بسیار بالایی می باشد .

حجم آب گذر کننده از داخل برج نیز در مقایسه با انواع برج خنک کن های دیگر قابل توجه است . مکانیزم تبادل حرارت در داخل برج به این صورت است که سیال وارد مبدل های لوله ای دارای فین در داخل برج می شوند . جریان طبیعی هوا در داخل برج از ورودی و قسمت تحتانی برج یا لوور ها عبور کرده و از روی این مبدل ها که داخل آن سیال خنک شونده جریان دارد ، عبور می کند و باعث سرد شدن سیال می گردد . مبدل ها به صورت عمودی روی هم قرار گرفته اند و جریان طبیعی هوا به علت شکل هندسی برج هلر که به صورت همگرا-واگراست ، به وجود می آید .

برج خنک کن از نوع خشک هلر به علت استفاده نکردن از فن جهت خنک کاردن ، دارای مصرف انرژی پایین و راندمان بالا می باشد. ار تفاع این برج معمولا به 200 متر می رسد و تا قطر 100 متر می تواند تولید شود .
در این نوع برج خنک کن ، سیال های با دمای بالا به صورت بخار نیز می توانند تبادل حرارت کرده و خنک شوند . مکانیزم هذلولی شکل برج هلر جریان عظیمی از هوا به صورت کوران هوا در داخل برج ایجاد کرده و به راحتی و با کمترین تلفات انرژی عمل تبادل حرارت را انجام می دهد . به علت آنکه رطوبتی در داخل برج وجود ندارد و سیال در مدار بسته لوله ای شکل جریان دارد ، نام این برج را برج خشک قرار داده اند .
برج خنک کننده هایی که سیال در داخل آن به صورت مستقیم با هوا تبادل حرارت می کند ، به برج خنک کن نوع تر شهرت دارند . مزیت برج خنک کننده خشک نسبت به برج خنک کننده تر ، عدم تبخیر و عدم تغییر حجم سیال در گردش است ، که در این صورت مصرف کنترل شده و تلفاتی وجود نخواهد داشت . در ضمن کیفیت سیال عبوری از داخل لوله های مدار بسته تغییر نمی کند .
شرکت تهویه سارآفرین تولید کننده انواع برج خنک کن و دیگر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی آماده ارائه مشاوره جهت طراحی و انتخاب بهترین سیستم برج خنک کننده می باشد . جهت دریافت هرگونه اطلاعات با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید