در مبحث هواسازها که دستگاه های تولید هوای سرد و گرم می باشند ، نوع نیاز و مصرف، تعیین کننده  ابعاد و ظرفیت و تجهیزات به کار رفته در آنها می باشد .

دستگاه های هواساز برای کاربرد صنعتی دارای قدرت موتور بالا و ابعاد و اندازه حجیم می باشند و ظرفیت هوادهی آنها معمولا از 10000 تا  70000 متر مکعب بر ساعت است .

تجهیزات به کار رفته مانند قطعات کنترل ، بدنه و استراکچر آنها سنگین بوده و دارای دوام بالایی است . هواساز مدل خانگی در مقایسه با هواساز صنعتی دارای ظرفیت پایین تر و ابعاد کوچکتری است . هواساز مدل خانگی ، معمولا در سقف کاذب آپارتمان ها و یا بالکن ها نصب می شود .

فضاهای مورد استفاده در بخش مسکونی بسیار با ارزش بوده و بیشتر مواقع هواسازهای با ابعاد کوچکتر کاربرد پیدا می کنند . قطعات و بدنه هواساز مدل خانگی ساده تر و ظریف تر است . وزن هواساز تولید شده نباید مشکلی در نصب و راه اندازی ایجاد نماید . سیستم های سرمایش به کار رفته در این هواسازها معمولا در سه نوع دسته بندی می گردند .

نوع اول سیستم های تبخیری است که با جریان سیال آب داخل هواساز و سطوح تبادل حرارت سلولزی هوای ورودی به دستگاه را سرد نموده و تهویه صورت می گیرد . در نوع دوم ، سیستم کویل سرمایشی به کار می رود که با جریان آب سرد از دستگاه چیلر توسط پمپ سیرکولاتور به داخل کویل سرمایشی تبادل حرارت صورت گرفته و هوای عبوری از روی کویل ، سرد شده و جریان می یابد .

نوع سوم هواساز دارای کویل DX یا انبساط مستقیم می باشد . در این نوع سیستم که به نام داکت اسپلیت شناخته می شود ، گاز مبرد در یونیت کندانسور توسط کمپرسور به داخل کویل DX هواساز شارژ شده و قبل از رسیدن به داخل کویل توسط شیر انبساط ، منبسط شده و به دلیل قابلیت رطوبت گیری و جذب گرما که گاز مبرد دارد ، کویل DX سرد شده و هوای عبوری از خود را با کاهش دمای مطلوبی همراه می کند .

جذب رطوبت محیط ، یکی از مزایای سیستم سرمایش کمپرسوری با کویل DX می باشد . هزینه اولیه ساخت و تولید سیستم های هواساز خانگی از نوع تبخیری پایین تر از انواع کویل سرمایشی و کویل DX بوده و مصرف انرژی پایین تری به ما تحمیل می کند .

البته در مناطق شرجی و رطوبتی از سیستم های تبخیری نمی توان استفاده کرد و اجبارا سیستم های دیگر کاربرد دارند . شرکت تهویه سارآفرین تولید کننده انواع هواساز و چیلر و دیگر تجهیزات سرمایش و گرمایش ، آماده ارائه مشاوره جهت طراحی و انتخاب بهترین سیستم هواساز می باشد . جهت دریافت هرگونه اطلاعات می توانید با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید