روش ساخت برج خنک کننده مراحل تخصصی و پیچیده ای را شامل می شود. افرادی که در زمینه تولید برج خنک کننده فعالیت دارند؛ باید از تخصص افرادی که در زمینه مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک گرایش سیالات و جامدات و مهندسی مکانیک گرایش طراحی صنعتی و مهندسی برق تحصیل کرده‌اند؛ بهره مند شوند.
برای ساخت کولینگ تاور باید در ابتدا جنس برج خنک کننده تعیین شود. بدنه کولینگ تاور با توجه به درجه سختی آب، شرایط آب و هوایی محل نصب، کاربرد و کارایی کولینگ تاور تعیین می شود. دقت نمایید که بدنه کولینگ تاور از اجزای برج خنک کننده محافظت می کند و باید دارای مقاومت کافی باشد.
تعیین ظرفیت کولینگ تاور از دیگر مراحل ساخت برج خنک کننده می باشد. برای تعیین ظرفیت باید پارامترهایی از جمله دبی آب، درجه حرارت آب ورودی، درجه حرارت آب خروجی، شهر و محیطی که در آن نصب می شود و حداکثر دمای مرطوب محل نصب باید مشخص شود. تعیین ظرفیت برج خنک کننده از طریق فرمول ها و با استفاده از نرم افزار ها صورت می پذیرد.
قبل از ساخت کولینگ تاور باید نوع آن به خوبی تعیین شود.

طبقه بندی برج خنک کننده

روش ساخت برج خنک کننده با توجه به نوع آن می تواند متفاوت باشد. کولینگ تاور ها بر اساس نوع ایجاد جریان هوا، نحوه برخورد جریان هوا و آب نحوه تماس سیال با محیط طبقه بندی می شوند.

کولینگ تاور از نظر نحوه تماس سیال با محیط به سه دسته مدار باز، مدار بسته و هیبریدی تقسیم بندی می شود. به همین سبب تعیین نوع کولینگ تاور در مرحله قبل از ساخت بسیار حائز اهمیت می باشد؛ زیرا نوع کولینگ تاور در اجزا و ساختار برج تاثیر می گذارد.
برج خنک کننده از نظر برخورد جریان هوا و آب به انواع جریان مخالفت و جریان متقاطع تقسیم بندی می شود. در کولینگ تاور جریان مخالف، آب و هوا در مسیر مخالف یکدیگر جریان پیدا کرده و پروانه در مرکز قرار می گیرد؛ در کولینگ تاور جریان متقاطع نیز پروانه در مرکز قرار می گیرد اما برج باید به گونه ای طراحی شود که جریان هوا از کنار دستگاه به صورت افقی عبور نماید.

مهمترین نکات در ساخت و طراحی برج خنک کننده

شرکت های زیادی امروزه به تولید برج خنک کننده اقدام کرده‌اند. بسیاری از شرکت ها صرفاً مونتاژ کار بوده و کولینگ تاور های خارجی را بازتولید می نمایند. شرکت های حرفه ای که به صورت تخصصی اقدام به تولید کولینگ تاور نموده اند، دارای نشان استاندارد از موسسات معتبر می باشند. مهمترین نشان استاندارد در زمینه تولید کولینگ تاور استاندارد CTI آمریکا می باشد.
شرکت های تخصصی در زمینه تولید برج خنک کننده قبل از تولید طراحی ترمودینامیکی و طراحی مکانیکی کولینگ تاور را انجام می دهند. در طراحی ترمودینامیکی طراحی سیکل تبرید، آنتروپی، فشار، دبی آب و دما مد نظر قرار می‌گیرد.
برای طراحی برج خنک کننده از نرم افزارهای طراحی کولینگ تاور که به صورت پرتابل و آنلاین می باشند، کمک می گیرند.

 

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی  چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید