دستگاه برج خنک کننده یکی از دستگاه های تهویه مطبوع می باشد . نحوه کار این دستگاه به این صورت است که سیالی که نیاز به خنک شدن دارد ، وارد برج شده و با فعل و انفعالاتی که در داخل دستگاه انجام می گیرد ، خنک شده و به مدار خود باز می گردد . خنک کاری معمولا از طریق ایجاد جریان هوا که به صورت مخالف یا متقاطع با جریان آب است ، صورت می گیرد . نکاتی درباره برج خنک کننده مطرح است : یکی استفاده از سطوح تبادل حرارت یا پکینگ که در برج است و دیگری شکل فیزیکی برج خنک کننده .
در ارتباط با سطوح تبادل حرارت باید گفت این سطوح وظیفه تسریع در خنک کاری و همچنین ایجاد سطح تماس آب با هوای عبوری را بر عهده دارند . جنس این سطوح می تواند از چوب اشباع ، پی وی سی (PVC)یا پلی پروپیلن (PP) باشد . جریان آب با تماس با این سطوح ، تشکیل فیلم می دهد و هوای عبوری از روی این فیلم آب با آب تبادل حرارت کرده و خنک می شود . میزان دمایی که آب می تواند به آن برسد ، در حد دمای نهان تبخیر آب یا دمای مرطوب هوا می باشد . البته دمای مرطوب هوا (Wet Bulb) در هر منطقه متفاوت است.
نوع فن و نحوه اتصال به الکتروموتور از جمله نکاتی درباره برج خنک کننده است که باید مورد توجه قرار گیرد . تعبیه موتور فن در داخل برج خنک کننده می تواند نقش مهمی در کارایی آن داشته باشد . معمولا یا فن های از نوع ملخی یا سانتریفیوژ در برج های خنک کننده فایبر گلاس و … به کار می رود . در ظرفیت های بالا ، با استفاده از موتور گیربکس ، پروانه برج خنک کن به حرکت در می آید . یکی دیگر از نکاتی درباره برج خنک کننده که حائظ اهمیت می باشد ، مواد اولیه به کار رفته در بدنه برج خنک کننده است . امروزه بیشتر از فایبرگلاس در ساخت و تولید برج های خنک کننده استفاده می شود . زیرا وزن کم و قابلیت شکل پذیری مناسب ، و مقاومت در برابر عوامل طبیعی و شیمیایی از جمله مزایای برج فایبرگلاس می باشد .
سیستم تخلیه و Bleedoffاز موارد مهم در کارکرد و نگهداری برج خنک کننده است . تخلیه آب داخل برج که به زیرکش معروف است ، باعث جریان آب تازه شده و غلظت آب را کاهش می دهد و از تشکیل رسوب در پکینگ ها یا سطوح تبادل حرارت جلوگیری می کند .
شرکت تهویه سارآفرین تولید کننده انواع برج خنک کننده فایبرگلاس و چیلر و روف تاپ پکیج و دیگر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ،آماده ارائه مشاوره جهت طراحی و انتخاب بهترین ظرفیت و نوع برج خنک کننده می باشد.خواهشمند است جهت دریافت هر نوع اطلاعات با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید