مواد به كار رفته در ساختمان برج خنک کننده :

الف)چوب:
چوب هايي كه در برج ها به كار برده مي شوند شامل: (RED WOOD) نوعي چوب اروپايي مي باشد كه از درخت ماموت به دست مي آيد و نوع ديگر چوب قرمز مايل به زردي است كه از درخت هميشه بهار كه در غرب آمريكا مي رويد تهيه مي شود و به DOUGLAS معروف است البته امروزه از انواع چوب هايي كه در جنگلهاي هند نيز مي رويد مي توان در ساختمان برج های خنک کننده استفاده كرد. چوب ها به صورت الوار مورد مصرف مي باشد و در ساختمان چوب موادي مانند سلولز، همي سلولز، ليكنين و مواد استخراجي نظير اسيد چرب ، قطران، اسيد استيك، وكربنات وجود دارد و با توجه به اينكه اين چوب ها درمحيط آبي كار مي كنند، جهت حفاظت آنهادر مقابل ورم كردن، حملة ميكرو ارگانيزم ها و غيره بايستي آنها را توسط بعضي از مواد شيميايي اشباع نمود . مثلا بعضي از چوب ها را در داخل مايعاتي نظير كرومات هاي سديم يا پتاسيم غرق كرده و ان را در داخل تانك هاي تحت فشار 10-7 اتمسفر قرار داده و اين مواد به داخل مغز چوب نفوذ كرده و يك لايه نيز سطح خارجي آن را مي پوشاند ولي چوب هاي بکار رفته در ساختمان برج خنک کننده را بيشتر توسط كروزوت و مازوت اشباع مي نمايند و هر چه مقدار ماده كروزوت بيشتر باشد عمل اشباع مرغوبتر است . برج هايي كه از چوب ساخته شده اند نگهداري بدنة آنها در زمان توقف به خصوص در فصل تابستان حائز اهميت مي باشد زيرا گرماي زيادي باعث ترك خوردگي چوبها مي شود بنابراين آب پاشي قسمت چوبي برج ضروري است.
البته در طراحي براي بعضي از برج ها پمپي جهت پاشش آب در نظر گرفته مي شود كه در زمان توقف برج وارد سرويس شده و آب را به بدنه برج تزريق مي كند. اگر پاشش اب در هواي گرم صورت نگيرد با توجه به اينكه چوب هاي آغشته به كروزوت و مازوت (كه هر دو از جنس روغن) هستند و تنورة برج كه در بالاترين ارتفاع برج قرار گرفته كه فن در آن نصب گرديده نقش دودكش را بازي مي كند. كوچكترين جرقه آتش مي تواند برج عظيمي را در مدت 15-10 دقيقه به آتش كشيده و جز ستون هاي بتوني و آهني چيزي در برج باقي نگذارد، لازم به تذكر است كه وقتي باكتري هاي بي هوازي در لجن هاي حوضچه ته برج رشد مي كنند مواد الي را به گاز متان ، آب و انرژي تجزيه مي كنند.
گازمتان متصاعد شده همراه با انزژي حرارتي حاصل شده در شرايط گرماي تابستان خود به خود باعث شعله ور شدن برج خنك كننده مي گردد كه افراد نا آگاه ممكن است آتش سوزي را عمدي تلقي كنند در حالي كه عامل اصلي ميكروارگانيزم ها هستند.
علت اينكه در ساختمان برج خنک کننده چوبي PH آب برج را بايستي بين 8-7.5 تنظيم كرد اين است كه در PH بالاي 8 ماده (LIGNIN SULPHONATE) حاصل شده و از ساختمان چوب جدا مي گردد و چون اين ماده رشته هاي سلولز چوب را به هم محكم كند با حل شدن آن مقاومت چوب از بين رفته و چوب پوسته پوسته شده و از ساختمان برج جدا مي گردد.
علت به كار بردن چوب در برج ها را مي توان به شكل پذيري، عايق بودن ،ارزاني ، دردسترس بودن وتر شدن آن ربط داد که ساختمان برج خنک کننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

ب:آلومينيم:
آلومينيم آندي شده در برج هاي خنك كننده مورد استفاده قرار مي گيرد . آلومينيم ميل تركيبي شديدي با اكسيژن داشته و توليد اكسيد آلومينيم مي نمايد كه در شرايط 1 اتمسفر بسيار مقاوم است.
زيرا اكسيد آلومينيم داراي خلل و فرج بسيار ريز بوده و از نفوذ اكسيژن كاملا ممانعت به عمل مي آورد . به همين دليل ميزان خوردگي آلومينيوم به مرور زمان به شدت كاهش مي يابد.
از آنجا كه آلومينيوم يك فلز آمفوتر است در PH=4 خورده شده ، در PH=6 خوردگي آن كاهش مي يابد و مجدد در PH=9 خوردگي دوباره شدت پيدا مي كند.
بنابراين برجهايي كه از آلومينيوم تهيه شده اند بايد PH=6.5-7.5 و آب آنها بدون يون باشد و تزريق اكسيژن جهت فيلم AL2O3 مورد استفاده قرار گيرد.
عمده ترين خوردگي كه در آلومينيوم حاصل مي شود خوردگي حفره اي (PITTING) مي باشد به طوري كه اگر آلومينيوم در محلولي كه حاوي بيش از 150PPM كلرو قرار بگيرد به راحتي دچار خوردگي حفره اي مي گردد. همچنين آلومينيوم در محلول حاوي يون هاي مس، به راحتي مورد هجوم خوردگي حفره اي واقع
مي شود . آلومينيوم در تماس با مس، برنج، برنز، در الكتروليت هاي مناسب نيز خورده مي شود.

پ:فولاد نرم گالوانيزه :
جنس اين فلزها از استيل بوده و داراي پوششي از روي است . روي تحت اثر عوامل محيطي اكسيد شده و فيلم نرم و چسبنده اي كه در آب هاي يك اتمسفر غير قابل حل مي باشد بر روي آن ايجاد مي شود . روي داراي انرژي پتانسيل بيشتري از فولاد است و لذا باعث محافظت كاتديك مي گردد. معمولا عمر فين تيوب هايي كه در برج به كار برده مي شود به عوامل زير بستگي دارد .
1-ضخامت لايه روي
2-تركيبات هواي محيط صنعتي
3-زمان
در مدار آب و بخار برج هاي فولادي اگر از تشكيل يون++ Fe جلوگيري يا به حداقل برسد از به وجود آمدن يون هاي+++ Fe جلوگيري مي شود. برج هايي كه آب تغذيه آنها بيش از 150PPM كلرو داشته باشد براي مصرف فولاد مناسب نبوده و دچار خوردگي مي گردد. فولاد نرم جهت لوله هاي آب و يا فن هاي برج مورد استفاده قرار مي گيرند . و دچار خوردگي مي شوند.

ت: پلاستيك
در ساختمان برخي از برج ها به خصوص بند و بست هاي برج از انواع مختلف پلاستيك استفاده مي شود نظير برج هاي خنك كننده HAMON كه فقط داراي شبكه هاي پلاستيكي است و قسمت بالاي آن از يك رديف ايرانيت هاي بازيابي آب توسط هوا ساخته شده است.

برج هاي خنك كننده ايستگاه هاي تقويت گاز بيشتر از اين نمونه هستند.

 

کلمات کلیدی :

ساختمان برج خنک کننده

هواساز

هواساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس

دیدگاهتان را بنویسید